Vedenie SAD podpísalo zmluvu na vykrytie strát s PSK

30.01.2008 Humenné

Humenné 30. januára (TASR) - Zmluvu na vykrytie strát v prímestskej autobusovej doprave podpísal v týchto dňoch verejný dopravca - SAD Humenné, a. s. , s predsedom Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Petrom Chudíkom.
Celková dotácia PSK pre SAD Humenné tak predstavuje 95,5 milióna Sk, čo je 36 % z celkovej dotácie pre 4 dopravcov v kraji v celkovom objeme 265 miliónov Sk. \"SAD Humenné, a.s. , obhospodaruje najrozsiahlejšiu a najchudobnejšiu oblasť SR s najnižším počtom obyvateľstva a prestarnutým obyvateľstvom, čo sa prejavuje aj na nízkych tržbách z dopravy, \" uviedol dnes pre TASR generálny riaditeľ humenskej spoločnosti Jozef Lacký. Dodal, že vlani vykázala spoločnosť stratu vyše 22 miliónov Sk. Spomínaná strata podľa Lackého neovplyvní bezpečnosť, rozsah ani kvalitu poskytovaných služieb, prejaví sa však na nedostatočnom mzdovom ohodnotení vodičov a v neinvestovaní do nových autobusov z vlastných zdrojov. \"Aj keď legislatíva hovorí, že stratu z výkonov vo verejnom záujme, ktoré si objedná PSK, má uhrádzať objednávateľ, zatiaľ to tak nie je. SAD plne chápe rozpočtové problémy PSK a verí, že sa postupne vyriešia k spokojnosti zmluvných strán tak, aby to cestujúci nepocítili, \" doplnil Lacký. Povedal, že rozhodnutím PSK došlo januári tohto roku k zvýšeniu cestovného, cestujúci, ktorí používajú dopravnú kartu, zvýšenie výrazne nepocítia.
Vedenie SAD chápe, že PSK v súčasnosti nemôže garantovať vykrytie celého rozdielu vzniknutej straty. Poskytnutá dotácia je podľa Lackého čiastka nepostačujúca ani na vykrytie prevádzkových nákladov pri objeme cez 10 miliónov kilometrov ročne. \"Poskytujeme služby verejnosti za regulované ceny, avšak vstupy sú trhové. Stúpa hlavne cena nafty, náhradných dielov a vozidiel či pneumatík, stúpa cena práce vodičov, stúpajú sankcie a pokuty a obmedzovaním spojov klesá využiteľnosť vozidiel. PSK je jedným z troch krajov, ktorý neoslobodzuje verejných dopravcov od dane z vozidiel a u nás to predstavuje vyše 6 miliónov korún, \" konštatoval riaditeľ.
Aby zo strany dopravcu bola motivácia a neopieral sa len o legislatívu, v rámci ktorej mu PSK má garantovať rozdiel, vedenie humenskej SAD navrhuje, aby objednávateľ stanovil ekonomickú cenu za kilometer, jednotnú pre všetkých dopravcov a PSK bude uhrádzať len rozdiel závisiaci od tržby. \"Ak by bola ekonomická cena stanovená odborníkmi objektívne a časovo upravovaná, financovanie by bolo prehľadnejšie a plánovité, PSK by nás nepodozrievalo z neoprávnených nákladov a dopravca by bol motivovaný na základe úspor nákladov, \" povedal Lacký.
Zákon o cestnej doprave hovorí, že od roku 2009 by nemali premávať autobusy staršie ako 16 rokov. SAD Humenné disponuje 220 autobusmi s priemerným vekom 13 rokov. V zmluve s PSK sa vedenia dopravcov zaviazali, že 15 % z celkovo poskytnutej dotácie musia investovať do autobusov. Znamená to, že humenská SAD zakúpi 7 nových autobusov pre prímestskú dopravu.
SAD Humenné vykonáva aj Mestskú hromadnú dopravu v Humennom, Vranove nad Topľou a vo Svidníku. Zmluvu má dopravca na najbližšie roky podpísanú s mestom Vranov a Svidník. O uzavretí zmluvy s mestom Humenné rokuje dopravca práve dnes.
 

Vyberte región